Overslaan en naar de inhoud gaan
Switch Language

10 tips voor meer zichtbaarheid voor uw garagebedrijf

Waarover zoekt u meer informatie?

Alle onderwerpen

Door social media slim in te zetten, vergroot u uw lokale zichtbaarheid. Via onder andere Instagram, Facebook, YouTube en TikTok is contact onderhouden met (potentiële) klanten erg makkelijk. Zoekmachines zoals Google houden ook van social media. Plaatst u regelmatig waardevolle berichten, dan krijgt u een hogere ranking (plek) in de zoekresultaten. Dat betekent dat autobezitters uw bedrijf eerder vinden. 

Tip 1: Deel recensies en berichten van de werkvloer

Een positieve review ontvangen? Deel deze via uw social media. Hiermee bouwt u online aan uw reputatie. Werkt een van uw monteurs aan een gloednieuwe elektrische auto? Of juist aan een bijzondere oldtimer? Maak er een foto van, en plaats die met een korte tekst op uw socials. Hiermee laat u zien welke kennis uw mensen in huis hebben. 

Tip 2: Welk bericht op welk kanaal?

Kies voor de social media-kanalen waarop uw doelgroep actief is. TikTok is de grootste stijger, maar trekt vooral meer twintigers, naast de nog jongere doelgroep die er zeer actief op is. Ouderen zijn nog steeds verknocht aan Facebook. Jongeren laten Facebook links liggen en zitten vaak wel op Instagram, Pinterest en X (voorheen Twitter ). YouTube trekt ook steeds meer volgers en is geschikt voor langere video’s. 

Tip 3: Hoger in Google

Plaats minstens tweemaal per week een relevant bericht. Dat is een bericht met nuttige of leuke informatie. Als uw volgers denken: ‘daar heb ik iets aan’, dan denken zoekmachines dat ook. Hierdoor scoort u hoger in Google dan lokale concurrenten.  

Tip 4: Kanalen koppelen

Veel social media-kanalen zijn koppelbaar. Neem Facebook en Instagram. U kunt Facebook zo instellen dat een bericht dat u hierop zet, tegelijkertijd verschijnt op Instagram. Dat scheelt tijd. Ook het inplannen van berichten zorgt voor efficiëntie. 

Tip 5: Kennis delen

Klanten en potentiële klanten blijven u volgen zolang u waardevolle content deelt. Dat zijn bijvoorbeeld berichten waar ze iets van leren, zoals tips om zuiniger te rijden, hoe te rijden als het glad is of instructies om ruitenwissers te vervangen. Allemaal onderwerpen waar u en uw team kennis over hebben.  

Tip 6: Zoekwoorden

Ook het gebruik van zoekwoorden zorgt voor een hogere ranking in zoekmachines. Een autobezitter die gaat verhuizen of net verhuisd is, zoekt op: <plaatsnaam> chassisnummer. Of op: onderhoudsbeurt <plaatsnaam>. Gebruikt u dit soort zoektermen in uw berichten op social media dan verwijzen de Googles in deze wereld graag door naar uw sociale media. 

Tip 7: Korting

Zorg af en toe voor een leuke aanbieding, zoals korting op een bandenwissel of op een onderhoudsbeurt. 

Tip 8: Denk aan een call-to-action

Het is slim om een bericht op social media af te sluiten met een oproep, met een call-to-action. Dit kan een vraag zijn, zoals: over welk onderwerp wilt u meer weten? Maar ook een knop waarmee de lezer direct een onderhoudsafspraak kan maken. 

Tip 9: Ideaal reclamemiddel

Op een aantal social media-kanalen kunt u tegen betaling een bepaalde doelgroep bereiken. Zoals bijvoorbeeld autobezitters in bepaalde woonplaatsen. Met een gesponsord bericht bereikt u meer consumenten dan alleen uw eigen volgers. Op Instagram en Facebook kunt u aangeven in welke leeftijdscategorie de ontvangers zitten en ook met welke interesses (bijvoorbeeld: tweedehands auto’s of bepaalde automerken). 

Tip 10: Advertenties op social media

Reclame maken op traditionele media kost vaak veel geld. Adverteren op social media vraagt een lager budget, is efficiënt en effectief.